Wyzwania i perspektywy dla branży motoryzacyjnej
Branża motoryzacyjna stanowi dużą gałąź przemysłu i jest jedną z najbardziej rozwijających się, stale umacjniając swoją pozycję w gospodarce. Firmy z tej branży wytwarzają produkty motoryzacyjne takie jak nadwozia samochodowe dla dużych koncernów i inne wiele podzespołów, takich jak: zagłówki, fotele, deski rozdzielcze czy elementy wentylacji.
Segmentem samochodów osobowych, który z liczbą ponad 26,8 tys. sprzedanych nowych aut, zanotował 12,7% wzrost w pierwszym półroczu 2020 roku jest segment pojazdów z napędami alternatywnymi. Wraz z rosnącą tendencją do ograniczania emisji dwutlenku węgla przez samochody, rośnie upowszechnienie aut elektrycznych.
Firmy z branży motoryzacyjnej, jak na przykład stacje obsługi samochodów, muszą szybciej niż kiedykolwiek adaptować się do zmian i wytycznych w zakresie bezpieczeństwa z uwagi na rosnąca pozycję samochodów elektrycznych i hybrydowych. Poziom skomplikowania oraz specyfika działania układów i części tych samochodów wymaga rewizji i ustalenia precyzyjnych standardów działania.
Eksport siłą napędową
Producenci oraz dystrybutorzy w branży motoryzacyjnej niezmiennie odnotowują dynamikę wzrostu w zakresie przychodów z eksportu. Branża motoryzacyjna uważana jest za bardzo produktywną – odpowiada za 8% PKB i 13% eksportu. Mocną pozycję posiadają producenci części i akcesoriów samochodowych – w latach 2008 – 2013 wartość produkcji części i akcesoriów wzrosła aż o 69% (skok z 30,3 do 51,1 mld zł).
Niedostateczne zasoby ludzkie
Każdego roku rekrutowanych jest coraz więcej nowych pracowników do branży a także coraz więcej jest osób szkolonych. Wraz z rozwojem branży motoryzacyjnej rozwija się również cały sektor magazynowy, co stawia cały sektor przed coraz to nowymi wyzwaniami.
Według raportu przygotowanego przez Exact Systems Motobartometr 2019 ponad 60% badanych firm z Polski wskazało, że oczekuje wzrostu produkcji i 40% ankietowanych z Polski oczekuje wzrostu zatrudnienia. Przedstawiciele branży jednocześnie zgłaszają problem niewystarczającej liczby kandydatów oraz że o pracowników do pracy jest coraz trudniej. Dlatego też jedna trzecia firm jest za tym aby uruchomić specjalistyczne szkolenia, pozwalające na częściowe rozwiązanie problemu braku wykwalifikowanej kadry.
Firmy potrzebują zapewnić dostęp do wykwalifikowanego, doświadczonego personelu produkcyjnego, usługowego i operacyjnego (MRO) w sposób skalowalny i budowany na przyszłość.
Jakość produkcji
Konsumenci na rynku motoryzacyjnym domagają się nowych samochodów, które są bezpieczniejszei lepiej wykonane. To oznacza, że stają się bardziej skomplikowane w budowie i obsłudze. Wysoka jakość produkcji oraz wdrażane innowacje technologiczne stają się istotnymi czynnikami rozwojowymi branży motoryzacyjnej.
Rzeczywistość rozszerzona dla branży motoryzacyjnej
Technologia rzeczywistości rozszerzonej stawia czoła tym wyzwaniom, umożliwiając wdrożenie specjalistycznych szkoleń pracowniczych, dzięki wizualnym listom kontrolnym oraz możliwości skorzystania ze współpracy ze zdalnym ekspertem, który może stanowić wsparcie dla nowo szkolonych pracowników.
Rzeczywistość rozszerzona wspomaga rozwój zasobów ludzkich, umiejętności w zakresie obsługi technicznej w braechnologia rzeczywistości rozszerzonej stawia czoła tym wyzwaniom, umożliwiając wdrożenie specjalistycznych szkoleń pracowniczych, dzięki wizualnym listom kontrolnym oraz możliwości skorzystania ze współpracy ze zdalnym ekspertem, który może stanowić wsparcie dla nowo szkolonych pracowników.nży motoryzacyjnej, jednocześnie poprawiając wydajność, jakość i bezpieczeństwo.
Obszary wsparcia AR Solutions dla branży motoryzacyjnej
- Usprawnienie procesu wdrażania nowych pracowników na linie montażowe
- Wdrożenie standardu procesu produkcji, poprzez wdrożenie ustandaryzowanych procedur i przydzielania zadań
- Monitorowanie jakości oraz optymalizacja procesów produkcji, w zakresie wykonywania zadań na liniach produkcyjnych
- Szkolenia dla nowej kadry oraz zdalne konsultacje z ekspertami i trenerami
- Dokonywanie napraw przy współpracy z wyspecjalizowanym serwisantem pracującym zdalnie, podczas wideokonferencji, uzupłenianej wskazówkami cyfrowymi.
- Informacje zwrotne w czasie rzeczywistym dla mechanika dotyczące zalecanych kolejnych kroków.